Вчитель англійської мови Шевчук О.В.
Згуртування класного колективу як запорука успішної взаємодії
Наша праця - формування людини і це покладає на нас особливу відповідальність, яку ні з чим не зіставити /О.В.Сухомлинський/
В умовах незалежної України особливої актуальності набувають проблеми формування творчої особистості, виховання молодої людини як громадянина на основі володіння гуманістичними цінностями, нормами демократичної культури. Перед вітчизняною системою освіти постало завдання надзвичайної ваги: домогтися того, щоб діти стали не лише здоровими і освіченими людьми, але й свідомими, творчими особистостями і патріотами України.
Переді мною постало чимало складних і водночас важливих питань. Як виростити гармонійну особистість? На які моральні цінності зорієнтувати дітей? Як допомогти їм зберегти доброту, людяність? Як підтримати допитливість школярів і зробити процес навчання цікавим і результативним для них? Ключ до вирішення цих та інших проблем сучасного виховання – позакласна робота з учнями.
Як і кожен випускник вищого навчального закладу, я мала певний багаж теоретичних знань зі свого предмета, що дав мені змогу крок за кроком опанувати майстерність викладання . Всі знають, як важко проводити перші уроки… Та набагато складніше мені було виступати у ролі класного керівника – адже хіба хтось нас учив бути одночасно і вчителем, і вихователем, і психологом, і другом, а іноді і мамою - адже у моєму класі дві дитини зростають без мами . З перших днів у школі я зрозуміла, що класне керівництво для мене – це не просто додаткове навантаження, - це відповідальна, цікава, значуща частина моєї професійної діяльності, це частина мого життя…
2006-2007 н.р. – це початок моєї співпраці з класним колективом у якості класного керівника і розпочала я роботу саме зі знайомства з колективом та вивчення психолого-педагогічних характеристик учнів. Кілька годин спілкування і батьківські збори не пролили світло на всі мої питання, але допомогли зорієнтуватися у бурхливому потоці під назвою «5-А» і визначити основне завдання і напрямки роботи з колективом .
З п’ятого класу я працюю над проблемою згуртування класного колективу – запорука успішної взаємодії . Адже формування згуртованих учнівських колективів сьогодні – найважливіше соціальне завдання, яке стоїть перед школою. Згуртований колектив характеризується тим, що він здатен протистояти зовнішнім впливам і зберігати внутрішню єдність у різних умовах . У процесі формування колективу я намагалась вирішити кілька важливих соціально-психологічних завдань. Одне з них – це об’єднання учнів навколо цілей спільної діяльності. Воно починається з того, що учні співвідносять свої особисті інтереси й потреби із цілями і завданнями колективу. Далеко не кожен учень може усвідомити свої інтереси в колективній діяльності, правильно сприйняти, оцінити навколишнє оточення з погляду того, які можливості колектив надає йому для власного росту, розвитку його творчих здібностей. Загально відомо, що навчити творчості не можливо, але можна дати уміння , навички і знання , які допоможуть дитині у творчості та її духовному розвитку. Кожна дитина має до чогось певні здібності. Моє завдання, завдання класного керівника – відшукати найменші пагінці таланту, зберегти і всебічно розвивати їх. Яким чином? Відповідь я знаходжу на сторінках проекту «Національної програми виховання», в якій чітко визначені орієнтири для роботи з класними колективами. В документі зазначено: ,, … кожна програма роботи з конкретним класом має носити творчий характер , вирізнятися власною специфікою … “ Це не просто слова, учням дійсно подобаються ті види навчальної діяльності , які дають їм матеріал для роздумів, можливість проявляти ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчості . Як саме вчитель може сприяти розвитку творчої особистості? Як приклад можна навести таку форму колективної творчої діяльності, як колективне творче свято. Саме слово «свято» викликає у дітей лише позитивні емоції і бажання співпрацювати. В 5 і 6 класі нашими улюбленими святами були Дні іменинника. Особливо яскравими були творчі виступи дітей (танцювальні і вокальні номери).
Задля втілення поставленої мети в класі були проведені години спілкування і бесіди; для вирішення складних питань залучались батьки і вчителі. Діти із задоволенням брали участь в загальношкільних та позакласних заходах . Особливо вдало діти брали участь в таких заходах, як «Свято осіннього ярмарку» , «На щастя, на здоров’я, на Новий рік», «На рушнику хай доля квітне», «Світ моїх захоплень», « Життя і творчість Леонардо да Вінчі , « Хто ви - панки, емо, готи?», « Сім чудес світу» та ін. Більша кількість учнів із задоволенням брала участь у цих заходах , діти самостійно підбирали матеріал, писали сценарії , створювали тематичні презентації для годин спілкування , з задоволенням дивились уривки з документальних фільмів ( про життя і творчість Леонардо да Вінчі, про війну в Афганістані, про теракт 11 вересня в США ) і бурхливо обмінювались думками.
Плануючи роботу з класним колективом я ставлю собі наступні завдання:
• прищеплювати учням любов до навчання, створювати умови для засвоєння навчальних програм i розвитку творчих здiбностей;
• пiдтримувати позитивний мiкроклiмат в колективi та групах, на уроках i в позаурочному спiлкуваннi;
• виховувати турботливе ставлення одне до одного, до батькiв, учителiв, молодших за вiком i людей похилого вiку; формувати найкращi моральнi якостi;
• надавати квалiфiковану допомогу батькам у питаннях виховання в дiтях кращих людських якостей i подолання негативних звичок i рис характеру;
• прищеплювати учням загальноприйнятi етичнi норми в поведiнцi та спiлкуваннi;
• виховувати творчi здiбностi, пiдтримувати iнiцiативнi, органiзаторськi здiбностi та естетичнi нахили в дiтей.
Задля поставленої мети планую сформувати у учнів ціннісне ставлення
· до суспільства і держави
· до себе і до людей
· до праці
· до природи
· до мистецтва
Коментарi