З виступу вчителя математики та інформатики Трибко О.Б. на V Хмурівських читаннях "Технологія фахової майстерності: компетентнестний підхід в освіті"
Проблема реалізації компетентнісного підходу при вивченні курсу математики та активізація діяльності учнів на уроках математики
Сьогодні формування освітніх цілей відбувається не на рівні держав, а на міждержавному, міжнаціональному рівнях, коли основні пріоритети освіти й цілі проголошуються в міжнародних конвенціях та документах і є стратегічними орієнтирами міжнародної спільноти. Держави формують освітню політику, спрямовану безпосередньо на їх інтеграцію в міжнародні співтовариства. Зокрема це стосується Болонської декларації.
У світлі приєднання України до Болонського процесу змін потребує не тільки процес навчання у вищій школі, але й навчання у старшій школі, яке є невід’ємною й важливою сходинкою до вищої освіти.
Важливим нині є не тільки об’єм знань, а й уміння ними оперувати, бути готовим змінюватись та пристосовуватись до нових потреб ринку праці, оперувати й управляти інформацією, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатись упродовж життя. У старшій школі формуванню вміння вчитись сприяє компетентнісно-орієнтований підхід до навчання.
Поняття компетентностей визначине як “здатність застосовувати знання й уміння” , що забезпечує активне застосування навчальних досягнень у нових ситуаціях.
Потрібно розрізняти терміни “компетентність” і “компетенція”, а саме, компетенція в перекладі з латинської “competentia” означає коло питань, щодо яких людина добре обізнана, поінформована, пізнала їх і має певний досвід. Компетентність у певній галузі – це поєднання відповідних знань, досвіду і здібностей, що дають змогу обґрунтовано судити про цю сферу й ефективно діяти в ній.
Система компетентностей в освіті має ієрархічну структуру, рівні якої складають:
1. Ключові компетентності (міжпредметні та надпремедметні компетентності) – здатність людини здійснювати складні поліфункціональні, поліпредметні, культурнодоцільні види діяльності, ефективно розв’язуючи актуальні індивідуальні та соціальні проблеми.
2. Загальногалузеві компетентності – компетентності, які формуються учнем упродовж засвоєння змісту певної освітньї галузі в усіх класах середньої школи і які відбиваються в розумінні “способу існування” відповідної галузі – тобто того місця, яке ця галузь посідає в суспільстві, а також уміння застосовувати їх на практиці у рамках культурно доцільної діяльності для розв’язку індивідуальних та соціальних проблем.
3. Предметні компетентності – складова загальногалузевих компетентностей, яка стосується конкретного предмета.
Ключові компетентності, яких мусить набути кожен випускник загальноосвітнього навчального закладу такі: навчальна, культурна, громадянська, соціальна та підприємницька компетентності.
ü Навчальна компетентність – це інтелектуальний розвиток особистості та здатність учитися протягом усього життя.
ü Культурна компетентність – здатність жити та взаємодіяти з іншими в умовах полікультурного суспільства, керуючись національними та загальнолюдськими духовними цінностями.
ü Громадянська компетентність – здатність захищати та піклуватися про відповідальність, права, інтереси та потреби людини й громадянина української держави та суспільства.
ü Соціальна компетентність – володіння сукупністю засобів, що дають можливість особистості взаємодіяти з різними соціальними групами та соціальними інститутами суспільства.
ü Підприємницька компетентність – володіння засобами, що дають особі можливість ефективно організувати власну та колективну трудову й підприємницьку діяльність.
Під час вивчення алгебри та початків аналізу у старшій профільній школі в першу чергу формуються навчальна, культурна та соціальна компетентності.
Під математичною компетентністю розуміють уміння бачити та застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і метод математичного моделювання, вміння будувати математичну модель, досліджувати її методами математики, інтерпретувати отримані результати, оцінювати похибку обчислень.
Математична компетентність це:
- процедурна компетентність – уміння розв’язувати типові математичні задачі;
- логічна компетентність – володіння дедуктивним методом доведення та спростування тверджень;
- технологічна компетентність – володіння сучасними математичними пакетами;
- дослідницька компетентність – володіння методами дослідження соціально та індивідуально значущих задач математичними методами;
- методологічна компетентність – уміння оцінювати доцільність використання математичних методів для розв’язування індивідуально і суспільно значущих задач.
Коментарi