Вчитель фізики та астраномії Скороход С.В.

Досвід спостереження - такі найвеличніші джерела мудрості, доступ до яких відкритий для кожної людини. (У.Челкінг)

Використання активних форм та методів роботи
на уроках фізики таастрономії

Актуальність досвіду.Сучасне інформаційне суспільство вимагає від школи «умов для розвитку і самореалізації кожної особистості» [1], „...становлення в учнів цілісного наукового світогляду, загальнонаукової компетентності на основі засвоєннясистеми знань про природу, людину...”

Враховуючи пріоритети державної політики розвитку освіти, метою використання активних форм і методів навчання фізики та астрономії є формування ключових компетентностей особистості школяра засобами фізики та астрономії. Проблемами удосконалення організаційних форм і методів навчання займалися Я.А.Коменський, Гербардт, Песталоцці, Г.С.Сковорода, О.Ващенко. В останні роки питання вдосконалення організаційних форм і методів навчання розглядалися в роботах А.М.Алексюк, Ю.К.Чабанського, В.О.Онищука, О.Я.Савченко, І.Ф.Варламова. Тому я всі свої знання, сили, вміння спрямовую на створення моделей уроків та розробку і вдосконалення системи позакласної роботи, в яких будуть оптимально поєднуватись різноманітні форми, методи і елементи технологій для того, щоб виявити та максимально розвинути індивідуальні та творчі здібності школярів на підставі їх життєвого досвіду; сформувати природну зацікавленість та інтерес до процесу пізнання , її законів, вміння проводити спостереження фізичних явищ; виробити в учнів активну позицію не лише в процесі навчання, а й життєдіяльності; сприяти розв’язанню проблем самовизначення та самореалізації особистості, тобто формувати ключові компетентності у юного покоління.

Сутність досвіду. Інноваційна значущість ідеї полягає в тому, що процес навчання мною активізується впровадженням новітніх технологій з використанням різних форм і методів навчання - традиційних та інноваційних. Це допомагає в реалізації ідей В.О.Сухомлинського (виховання дитини у взаємозв’язку з природою, спостережень явищ, їх моделювання).

Для активізації навчального процесу я застосовую :

  • прийоми колективного способу навчання (розробник О.Г.Рівін);
  • групова форма навчання (парне взаємонавчання, взаємонавчання груп, самонавчання);
  • інструктивні лекції, лекції-діалоги, методологічні лекції;
  • навчальні екскурсії;
  • ділові ігри (Т.М,Хлєбнікова, І.Я.Лернер);
  • навчальні консультації (робота консультпунктів Малої Академії Наук м.Кіровоград, Заочної Аерокосмічної школи «Всесвіт» м.Дніпропетровськ;);
  • тематичні відкриті заняття предметного гуртка «Зодіак».
  • працюємо з дітьми над створенням проектів НДР.

Використовую методи, які сприяють активізації процесу навчання:

І. Евристичні бесіди, демонстрації, демонстрації моделей об’єктів та явищ природи (в тому числі з використанням засобів мультимедіа), евристичні спостереження, які супроводжуються фотографуванням або відеозйомкою об’єкта або явища спостереження, роботу з підручником за поданим планом чи завданням, - все це активізує пізнавальну активність учнів.

ІІ. Методи формування вмінь та навичок: проблемний метод, дослідницький, метод проектів з використанням інформаційних технологіїй, лабораторні та практичні роботи; уроки розв’язування задач в різнорівневих та диференційованих групах.

ІІІ. Методи перевірки та оцінки знань, які активізують, – самооцінювання, взаємооцінювання, оцінювання навчальних досягнень лідерами груп, оцінювання за творчість.

Для підвищення результативності навчання проводжу діагностування навчального процесу. Це рефлексія (протягом уроку, в кінці уроку), моніторинг знань, зріз знань, аналіз участі учнів в олімпіадах, конкурсах, турнірах і т.д..

Реалізую поставлені завдання та активізую навчально-виховний процес впровадженням елементів новітніх технологій, які сприяють розвитку творчої особистості та формують ключові компетентності :

  • особистісно зорієнтовані технології (І.С.Якиманська, Бех,С.Подмазін)
  • проблемне навчання фізики (Р.І. Малафєєв);
  • розвивальне навчання (Л.Виготський, Л.Занков, Д.Ельконін);
  • інтерактивні технології навчання (О.М.Пєхота, Л.В.Пироженко, О.І.Пометун);
  • технології формування творчої особистості (В.І.Андреєв, Р.М.Грабовська, В.О.Сухомлинський та інші).

Прагнення гнучкості у виборі прийомів полягає у створенні ситуацій, які пожвавлюють, активізують уроки та позакласну роботу. Майже на кожному уроці використовую технології проблемного навчання шляхом створення проблемних ситуацій:

  • перед вивченням розділу;
  • на різних етапах уроку (демонстрацією фрагментів навчальних відеозаписів явищ природи, проведенням проблемних фронтальних експериментів, розглядом фото та відео природних явищ, що сприяє з’ясуванню фізичної сутності явищ та законів, які вивчаються на уроці;
  • в домашніх проблемних питаннях;
  • створення проблемних ситуацій невідповідності.

Систематично залучаю учнів до самостійного навчання, яке дає можливість навчити підлітків вибирати з маси інформації найбільш важливу, чітко давати відповіді на поставлені запитання, творчо опрацьовувати новий матеріал при виведенні нових законів декількома способами. Самостійну пізнавальну діяльність, що реалізується роботою у групах, парах, методом ланцюжка, мікрофона, в залежності від мети роботи, організовую як:

  • безпосередньо самостійне навчання (вивчення теорії за поданим планом чи проблемними запитаннями);
  • самостійне розв’язання задач (з посиланням на довідкову літературу);
  • систематизація знань у вигляді складанні таблиць;
  • самостійні експериментальні дослідження;
  • самостійна робота учнів над створенням презентацій до наукових робіт з використанням мультимедійних технологій;
  • самостійне моделювання (фізичного явища, умови задачі, їй оберненої, моделі технічного пристрою).

В останні роки завдяки розвитку інформаційних технологій, появі мультимедійних засобів (мультимедійних засобів Redshift – 3” , програмованих педагогічних засобів „Фізика в картинках”, «Бібліотека електронних наочностей. Фізика7 - 11.») стало можливим моделювання фізичних та астрофізичних процесів у природі. Це вагомий новий спосіб формування правильної уяви про Всесвіт, форми існування матерії, закони руху і взаємодії матерії.

Використовуючи інформаційні технології, учні працюють над створенням проектів-презентацій з різних тем. Наприклад, презентація «Фізика рідного краю» викликає захват у семикласників на першому уроці з фізики. Протягом навчального року діти вчаться спостерігати явища, по можливості фотографують їх. Дана презентація поповнюється найцікавішими творчими доробками учнів а кращі фотоетюди оформляються на стенді «Фізика навколо нас очима юних фізиків».

Робота над створенням презентацій до наукових проектів дає учням можливість глибше вникнути в суть навчальної проблеми, виділити головні напрямки її реалізації. В процесі подальшого навчання проекти-презентації доповнюють наукові роботи учнів, які навчаються в Малій Академії Наук.

Особливу увагу в своїй роботі я приділяю підготовці до проведення узагальнюючих занять, уроків-семінарів. При цьому учням доводиться самостійно працювати з науково-популярною літературою. Результат – написання рефератів, дослідження різних історичних наукових подій, біографій вчених, створення наукових проектів з презентаціями, що має великий виховний потенціал. Найкращі роботи презентується в рубриці „Працюємо над рефератами” та „Світ фізики у творчості юних фізиків”. Тут теж знаходять своє місце моделі різних технічних пристроїв, макети, що також є свідченням глибокої вдумливої роботи дітей з науково-популярною літературою, виявленням їх фантазії та творчим пошуком.

Дуже цікавою формою проведення уроків з метою активізації навчальної діяльності учнів є проведення уроків та позакласних заходів у формі змагань в 7 – 9-х класах. Зазвичай, у ході гри на таких уроках змагаються фізики-експериментатори, фізики-теоретики, ерудити та всезнайки.

Вагомий внесок в активізацію процесу навчання фізики та астрономії - це проведення позакласних консультацій, організація роботи консультпунктів (навчання дітей в Малій Академії Наук, у заочних фізико-математичних та аерокосмічних школах потребує вивчення спеціалізованого курсу фізики та математики) і робота шкільного гуртка „Зодіак” .

Велику увагу приділяю контролю та самоконтролю учнів у навчанні. Використовую такі прийоми, як самоопитування, тестування, оцінювання лідерами груп, оцінювання класом за кількістю правильних відповідей і т.д.. Оцінкою за урок є або підсумкова (бали вказуються на початку уроку), або середнє арифметичне з набраних за 12-бальною шкалою оцінок за різні види роботи учня на уроці. Для створення наочності фіксування передбачуваних учнівських результатів готую таблицю самооцінювання.

Результативність використання даних активних форм та методів навчання фізики та астрономії проявляється в тому, що більше 60% випускників мають достатній та високий рівень навчальних досягнень з фізики, учні нашої школи щорічно є переможцями районної та учасниками обласної олімпіади з фізики, переможцями – лауреатами та дипломантами не лише обласного але і Всеукраїнського етапу конкурсів Українського Молодіжного Аерокосмічного Об’єднання «Сузір’я», лауреатами та дипломантами Міжнародного конкурсу Національного Центру аерокосмічної освіти молоді «Зоряний шлях». Щороку на базі школи проводяться інтерактивні природничі конкурси «Левеня» і Колосок». Участь в цих конкурсах не лише сприяє розвиткові учнів, розвиває їх творчий потенціал, ерудицію, але й формує навики роботи, які будуть їм потрібні під час зовнішнього незалежного оцінювання.

На базі кабінету фізики поповнюється бібліотека презентацій явищ природи, властивостей тіл, фізичних моделей, які розробляють гуртківці. Використовуючи інформаційні технології,учні працюють над створенням проектів-презентацій з різних тем. Зокрема, презентація «Фізика рідного краю», що викликає захват у семикласників на першому уроці з фізики, з їх допомогою і поповнюється ж новими слайдами цікавих явищ природи, які діти самі спостерігають і фотографують. Найцікавіші фотоетюди оформляються на стенді «Фізика навколо нас очима юних фізиків». Робота над створенням презентацій до наукових проектів дає учням можливість глибше вникнути в суть наукової проблеми, виділити головні напрямки реалізації проблеми та шляхи її розв’язання.


[1]. Закон України „Про освіту”. – Україна. Закони. Основні чинні кодекси і закони України/ Уклад. Ю.П.Єлісовенко. – 2-ге вид. – К.: Махаон, 2003 – с.535.

[2]. Концепція 12-річної загальної середньої освіти (проект) від 17.08.2000р. Інформаційний зб. Міністерства освіти України, 2000,№22, 1-32. Київ: „Педагогічна преса”.

Попередня - Вверх - Наступна
Кiлькiсть переглядiв: 5145

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.