Вчитель англійської мови Сазіна О.А.

Розкриття творчого потенціалу школярів через проведення творчих справ та організація повноцінної життєдіяльності дітей засобами співтворчості та співпраці

Одним з найважливіших завдань сучасної школи є виховання творчої, з високим рівнем інтелектуального та культурного розвитку особистості. Особливо важливим це є для такої молодої держави як наша Україна. Якщо ми хочемо, щоб наші вихованці продовжили розпочате нами будівництво незалежної соборної держави Україна, ми повинні їх виховати фізично і духовно здоровими, сильними, здатними мужньо переносити всі незгоди життя і насолоджуватися всіма його найвищими цінностями.

Саме в цьому вбачаю своє завдання як класного керівника. При цьому розумію виховання не як процес зовнішнього тиску на особистість, а як пробудження у вихованцях внутрішньої потреби до відповідного мислення, дій, духовних запитів.

У 2003 році починаючи свій третій рік в школі, я отримала класне керівництво в 5-Б класі. Познайомившись з дітьми, зрозуміла, що значна доля відповідальності за те, якими виростуть довірені мені п’ятикласники, лежить тепер на мені. Тому до справи виховання намагаюся підходити з великою відповідальністю, вболіваючи за результати мого виховного впливу.

Переконана, для того, щоб виховати в учнів всі ті якості, які бажаєш, сам повинен володіти ними. Особистий приклад вчителя має величезне значення у виховній роботі. Наші дії, вчинки, ставлення до доручень, роботи в цілому – все це діти сприймають та аналізують. Через це дуже важливо, щоб вихователь був добрим і в міру вимогливим до вихованців. Та значно вимогливішим до себе.

Життєдіяльність учнівського колективу вибудовую на демократичних засадах, взаємодовірі та повазі. Намагаюся бути врівноваженою, життєрадісною,впевненою в собі, позитивно сприймати дітей, проявляти максимальну гнучкість у вирішенні спільних питань, співпереживати і чуйно відноситись до потреб вихованців. Здійснюю установку на дитину, як на особистість, що володіє гідністю і здатна само реалізовуватися. Кожна дитина має свою вершину , і завдання педагога – допомогти її підкорити: усвідомити себе людиною, відчути бажання до самовиховання та самовдосконалення.

В нашому класі діє рада учнівського самоврядування, представлена такими комісіями:

· Комісія з навчання: облік відвідування, організація огляду знань, підготовка до уроків;
· Комісія « За здоровий спосіб життя» : організація і контроль за роботою сан постів, дотримання санітарно-гігієнічних вимог, організація походів в природу;
· Комісія інформації: висвітлення шкільного життя, ознайомлення з цікавинками з життя інших шкіл, оформлення стендів та куточків у класні кімнаті;
· Комісія дозвілля: підготовка та проведення класних конкурсів, вечорів, організація участі в шкільних заходах;
· Комісія правопорядку: організація і контроль за чергуванням, дотриманням правил поведінки, правил для учнів школи, виконання учнями вимог Статуту школи;
· Комісія по роботі з молодшими школярами: організація та проведення заходів для молодших школярів, їхнього дозвілля;
· Служба «Благоустрій»: ремонтна бригада класу (поточний та дрібний ремонт, нагляд за збереженням шкільного майна), квіт оводи та відповідальні за стан підручників.

Така структура створена спільно з учнями і передбачає максимальне розкриття їх інтелектуально-творчих здібностей. Самоврядувальна діяльність готує моїх вихованців до соціально значимих особистісних ролей майбутньому професійному житті і допомагає в повній мірі їм самореалізовуватися.

Знайомство з класом розпочала з вивчення психолого-педагогічних характеристик учнів класу, складених учителем молодших класів, та бесіди, про клас як колектив, його традиції, позитивні та негативні сторони. Після безпосереднього знайомства з учнями, почала складати власні психолого-педагогічні характеристики учнів, опираючись на психолого-педагогічні дослідження дітей методом анкетувань, тестувань, спостереження тощо. Ця кропітка робота триває і до тепер. Кожен рік – це нова сходинка для класу як колективу та для кожного мого вихованця як індивідуума. Всі зміни фіксую, це дає можливість вирішувати проблеми, що виникають у навчанні, спілкуванні з однокласниками, вчителями, а також допомагає у плануванні індивідуальної та корекційної роботи.

В завданні вивчення учнівського колективу та кожного учня особисто мені допомагали різноманітні психодіагностичні технології та соціологічні методи вивчення, різноманітні форми роботи з батьками і, звичайно, різні за формами виховні заходи.

Такі анкети і тести як « Вивчення позиції учня в колективі», «Визначення рівня товариськості», « Анкета щодо сформованості учнівського колективу», « Вивчення взаємин учнів між собою», « Методика вивчення стосунків учня з людьми його близького оточення» та багато інших допомогли мені вивчити колектив, позицію кожного учня.

З батьками проводяться різноманітні лекторії, індивідуальні бесіди, опитування, анкетування, різні за темами та формами батьківські збори, спільні з дітьми походи та екскурсії, родинні свята. Цікавлюся складом сім’ї, спеціальністю та місцем роботи батьків, духовними цінностями та традиціями родини. Ця інформація допомагає націлити батьків на співпрацю у виховання дітей.

В середніх класах (7-8 класи) значну увагу приділяла вихованню позитивних загальнолюдських моральних якостей. Всі виховні заходи намагалась планувати, орієнтуючись на те, який слід вони залишать в душах вихованців, який вплив справлять на свідомість, почуття та волю. Тільки те, що вразило, зачепило душу і серце, залишає глибокий слід. Як відомо, без у часті почуттів не можливе формування переконань, а без переконань не формується відповідна поведінка.

Саме в середніх класах в колективі чітко сформувалися колективні правила та традиції, які я спільно з вихованцями намагаюсь підтримувати і дотепер. Вироблені спільно, вони зберігаються протягом багатьох років. Наприклад: обов’язково вітаємо в школі кожного однокласника з днем народження, відмічаємо цей день в класному куточку в рубриці « Вітаємо з днем народження!», де кожен може залишити свої побажання імениннику; багато радості приносять щорічні вечори відпочинку, присвячені 6-му грудня та 8-му березня, де діти навчаються проводити дозвілля без вживання алкоголю, що є дуже важливим в наш час. В кінці кожного року стали обов’язковими та традиційними виїзди в природу на велосипедах, які задовольняють потребу дітей у спілкуванні з природою, вчать бережно ставитися до неї, бачити красу навколишнього та просто зближують дітей.

В 6 та 7 класах вигадали і провели конкурс « Класний рейтинг» , умови і номінації якого оголошувалися на початку року, а сам конкурс проводився протягом року. В конкурсі брали участь всі учні класу, спілкуючись та спостерігаючи один за одним однокласники в кінці року виставляли бали кожному однокласнику в таких номінаціях: « Найкращий учень», «Найкращий товариш», «Найкращий спортсмен», «Найкращий артист», «Найкращий організатор», « Найвихованіший». Учень, який набрав найбільшу кількість балів по всім номінаціям ставав переможцем конкурсу. Нагороджувалися також учні, що набрали найбільшу кількість балів по певній номінації. Проведення цього конкурсу виробляло в учнів звичку позитивного спілкування, позитивне та відповідальне ставлення до навчання, стимулювало учнів бути кращими.

Однією з щорічних традицій стала організація екскурсій до великих міст України. Що сприяють вихованню патріотизму та національної гордості та самосвідомості.

Незабутніми для дітей стали чудова пішохідна прогулянка містом, музей історії, катакомби та дельфінарій в Одесі.

Столиця нашої держави вразила міськими краєвидами, історичними та культурними пам’ятками, не залишив дітей байдужими Київський метрополітен, екскурсія до планетарію та, звичайно ж, ресторан Mc Donald’s.

Двічі побувавши в обласному центрі (5 та 8 клас ), зрозуміли, що є чим пишатися і Кіровограду: відвідали драматичний театр, де діти з гордістю сприйняли інформацію про те, що це перший професійний театр України, зацікавлено слухали розповідь працівників театру про корифеїв: Кропивницького, Карпенка-Карого, Садовського, Саксаганського, Марію Заньковецьку. Відвідали і Кіровоградський краєзнавчий музей, де дізналися багато нового та цікавого про історію рідного краю, побували на і сторичних фортечних валах, де вшанували пам’ять воїнів, похованих на меморіальному кладовищі. Дуже цікаво пройшов перегляд виставки воскових фігур, виставка мініатюр та перегляд кінофільму в кінотеатрі « Зоряний».

В юнацькому віці закріпляються широкі мотиви громадського обов’язку, необхідності приносити користь державі, глибше формується почуття патріотизму, причетності до української нації. Зважаючи на це, в старших класах основним виховним завданням визначила: формування і виховання почуття патріотизму, любові до Батьківщини, усвідомлення себе невід’ємною та важливою ланкою українського суспільства, такою, що є активною та усвідомлює свою роль та завдання у здійсненні розвитку та процвітання нашої держави.

Юнацький вік – це вік життєрадісності, бадьорості, ентузіазму, прагнення до активної участі в житті суспільства. Юнаки і дівчата дуже болісно реагують, коли зневажають їхню самостійність та ініціативу. Тому, плануючи і проводячи виховну роботу з старшокласниками, намагаюся дотримуватися принципу рівноправності поколінь. Даю змогу вихованцям показати свої вміння самоорганізації,вміння користуватися правилами дискусії, вміння абстрактного та узагальненого мислення. Одночасно це ще й вік пізнання чогось дорослого, нового та незвіданого . Тому велику увагу в цей період приділяю превентивному вихованню.

Основними завданнями виховної роботи в старших класах вбачаю:

- Формування позитивних загальнолюдських моральних якостей, почуття патріотизму та національної самосвідомості;
- Формування переконання необхідності вести здоровий спосіб життя;
- Профорієнтаційна робота.

Для здійснення цих завдань протягом 9 та 10 класу було проведено таку роботу:

Формування навички здорового способу життя: перегляд та обговорення відеофільму «Нарконон» ( профілактика алкоголізму та наркоманії), диспут «Що ми повинні знати про ВІЛ та СНІД», відверті бесіди « Між нами дівчатами. Дівочі чесноти» та «Злочин, який не розголошують», для батьків проведено лекторій на тему « Профілактика наркоманії серед неповнолітніх» (9 клас). Круглий стіл «Моральні взаємовідносини юнаків та дівчат», тренінг « Зупинимо СНІД» та інше.

Значну увагу приділяю становленню правильних позитивних стосунків з однолітками, батьками та іншими оточуючими: тестування « Чи впевнений ти у собі?», « Я поважаю і обожнюю себе», бесіда-тренінг « Вчимося бути толерантними», круглий стіл « Ти і твої батьки – неоголошена війна», бесіда з шкільним психологом «Як спілкуватися з батьками». Для батьків було проведено збори на теми «Конфлікти з дитиною. Шляхи їх розв’язання», « Вулиця та спілкування наших дітей», розроблено пам’ятку для батьків « Як уникнути конфліктів з старшими підлітками». В 10 класі було проведено цикл виховних заходів на тему « Мій родовід»: фото-презентація «Літопис мого родоводу», колаж « Традиції та реліквії моєї сім’ї», що сприяють вихованню поваги до предків, гордості за свою родину, націю. Не менш активно та цікаво пройшли дебати « Проблеми батьків та дітей існують», де діти обмінювалися власним досвідом з цієї проблеми, шукали шляхи її вирішення. Для батьків було проведено батьківські збори на тему «Як говорити з юнаками та дівчатами про шлюб, любов та сім’ю».

Зважаючи на те, що в старшокласників виразнішого характеру, ніж у підлітків, набувають професійні інтереси, одним з головних завдань постає допомога у визначенні з майбутньою професією. В зв’язку з цим було проведено такі заходи: ярмарок професій « Справа твого життя», тестування « До яких типів професій ти схильний», бесіди з психологом , консультаційні пункти « Типи професій», круглий стіл» Помилки та труднощі при виборі професії». Розуміючи, що скоро мої вихованці підуть у самостійне доросле життя, намагаюсь якомога більше уваги приділяти формуванню таких якостей, як толерантність, гуманність, співчуття, людяність, вміння позитивно спілкуватися з оточуючими. Особливо хочеться, щоб мої вихованці стали тим поколінням українців, які щиро люблять свою країну, поважають себе як націю, зроблять все, щоб Україна відродилась і процвітала. Тому я проводжу багато заходів, які сприяють формуванню саме таких якостей як патріотизм та національна самосвідомість: обов’язково проводимо уроки-мужності до різних річниць ВВВ, провели музично - літературну композицію, присвячену річниці Бою під Крутами, реквієм пам’яті жертв голодомору, годину спілкування до Дня Соборності, урок пам’яті « Набат Чорнобиля», годину спілкування « Великий терор та визначні суспільно-культурні діячі, що постраждали під час репресій», історичну експедицію, присвячену виходу радянських військ з Афганістану. Ці заходи допомагають моїм вихованцям усвідомити наскільки трагічною і в той же час величною є історія нашої держави, формують усвідомлення помилок минулого і розуміння недопустимості їх повторення у майбутньому.

Детальніше на http://www.oksana-sazina.kr.sch.in.ua
Попередня - Вверх - Наступна
Кiлькiсть переглядiв: 1709

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.